Tjänster

Utvärdering:

Med enkäter och/eller intervjuer samlas data in som analyseras mot uppsatta resultat-, effekt- och/eller kvalitetsmål. Det kan handla om utvärdering av insatser, åtgärder, brukarundersökningar eller anbudsutvärdering.

Uppföljning

Uppföljning handlar om att beskriva och tydliggöra – ofta i förhållande till vissa givna förutsättningar och ramar. Uppföljning kan avse en viss verksamhet exempelvis en vård- eller behandlingsverksamhet s.k. verksamhetsuppföljning/avtalsuppföljning/uppföljandekontroll. Ofta sker en sådan uppföljning mot ett ramavtal eller annan överenskommelse.

Upphandling

Vid upphandling av externa utförare exempelvis HVB, konsulentstödd familjehemsvård, sjukhem öppenvård och andra boenden handlar det om att ställa rätt krav på rätt sätt och nå rätt priser som är i paritet med respektive verksamhets vård- och behandlingsinnehåll. Ställs kraven på rätt sätt kan också effektiv uppföljning göras.

Utbildning

Utbildningar kan vara gentemot kommun eller organisation med syfte att säkerställa rätt kvalitet exempelvis i vården, behandlingen eller boendet.

Genomlysning och granskning av verksamhet – kvalitet och pris

Genomlysning och granskning av verksamhet innebär en systematisk genomgång och konkretisering av verksamhetsinnehåll. Genomlysningen leder fram till kvalitets- och kostnadsbeskrivningar vilket innebär möjligheter till kvalitets- och prisjämförelser med jämförbara alternativ på marknaden.

Studieresor

En studieresa ska inspirera och ge ny kraft och energi som utvecklar medarbetaren i yrkesrollen och arbetsplatsen till mer intressant och mer attraktiv. En studieresa handlar ofta om att praktiskt ta del av goda exempel, möten och kontakter med kollegor i andra länder eller andra städer och ibland kan det leda till utbyten som pågår över längre tid.